KATRI VALA
PESÄPUU PALAA
Katri Vala
(1901-1944) on mainittu sukupolvensa tunnetuimmaksi runoilijaksi ja erityisesti
vapaan mitan ja modernistisen tyylin ansioituneeksi uranuurtajaksi. Hänen
sairauksien ja vastoinkäymisten sävyttämä, lyhyeksi jäänyt elämänhistoriansa on kiihkeä ja traaginen, mistä näkyy heijastuksia
myös hänen runoissaan.
Valan tuotannon keskeisiä piirteitä ovat hurmioitunut elämänriemu, intohimoiset
rakkauskuvaelmat, luonnon palvonta sekä tarkoituksellisesti lapsen näkökulmasta
esitetty aikuisia kritisoiva maailmankuva. Tämän jyrkkinä vastakohtina
esiintyvät synkät, mutta terävänäköiset kuolemankuvitelmat ja sairaudesta sekä uupumisesta kumpuava kyynisyys.
Vala käyttää positiivisten
runojensa keskeisinä teemoina vuodenaikoja, luontoa, sadunomaisia visioita ja
aistikokemuksia. Negatiivisen tunnelman, pelon ja kauhun kuvaelmat syntyvät
puolestaan kokemuksesta, että rauhaa haluava ihminen on avuton, kun
kansakunnat nousevat sotimaan toisiaan vastaan. Silloin kaikki kaunis sekä arvokas,
niin henkinen kuin materiaalinenkin pyritään tuhoamaan ja tallomaan jalkoihin.
Katri
Valan viimeinen, vuonna 1942 ilmestynyt runokokoelma Pesäpuu palaa on kaiken
kaikkiaan hyvin synkkä ja raskasmielinen. Se on kirjoitettu sota-aikana ja
suurin osa runoista käsittelee sodan kokemusta äidin, lapsen, tyrmistyneen
humanistin ja itsensä avuttomaksi tuntevan yksilön näkökulmista. Sen
kirjoittamisen aikana Vala oli jo hyvin sairas ja runoissa hän vihjailee
aavistavansa elämänsä olevan loppusuoralla. Kokoelman keskeisiä symboleja ovat
turvattomuus, pelko, tuhovoimat, kuolema, tuli, veri, uupumus ja talven
jähmettynyt kylmyys. Runoissa on vain pieniä välähdyksenomaisia ja ironisia viittauksia
siihen värikylläiseen elämäniloon, joka pulppuaa aikaisempien kokoelmien
runoissa.
Katri Valan
runot tuntuvat läheisiltä ja ymmärrettäviltä. Hurmioituneisuudestaan huolimatta
niissä ei juuri ja juuri ylity se hienon hieno raja, joka kulkee väkevien
tunneilmausten ja kiusallisen pateettisuuden välissä. Luontokuvauksista tulee
erityisesti sellainen olo, että jos osaisin niin haluaisin sanoa monta asiaa
juuri niin kuin Vala kirjoittaa.
Raivo, jota Vala humanistina tuntee
kansakuntia sotiin johtavia ihmisiä kohtaan, tuntuu voimakasta vastakaikua herättävältä, hyvin tärkeältä ja
ajankohtaiselta asialta. Samoin kuin Valassa, itsessäni herättää turhautunutta
kiukkua, se, että maailmaa tuntuvat hallitsevan raivohullut sekopäät, joille
toisten tuhoaminen on ainoa keino tehdä elämästään tyydyttävää. Pieniltä
ihmisiltä, jotka haluaisivat elää rauhassa ja nauttia pienistä asioista, ei
koskaan kysytä mielipidettä tai lupaa.
Kokoelman
nimikkorunossa ”Pesäpuu palaa” tiivistyvät kokoelman kaksi olennaista
puolta: ihmisen halu elää rauhassa ja luonnosta nauttien ja hallitsemattomat
tuhovoimat, jotka tekevät moisesta mahdotonta. Mielikuva linnuista, jotka lentävät
hädissään kirkuen ja tuhoojia tähyten palavan pesäpuun ympärillä, on hyvin
ilmaisuvoimainen ja hätkähdyttävä. Myös oivallus siitä, miten hyvä ihmisen
olisi elää kasvin lailla on mielestäni viisas ja syvällinen, tarkemman
pohdiskelun arvoinen.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti