Novellianalyysi
Anton
Pavlovitš Tšehov
Suudelma
Tšehov syntyi 1860
kauppiaan perheeseen Tanganrokin satamakaupungissa. Hän aloitti kirjallisen
uransa kirjoittamalla lehtiin ja valmistui ammatiltaan lääkäriksi Moskovan
yliopistosta 1884. Elämänsä aikana hän
kirjoitti näytelmiä, romaaneja ja novelleja, toimi lääkärin ammatissa,
osallistui yhteiskunnalliseen toimintaan ja matkusteli paljon. Hänen
tuotannostaan tunnetuimpia kuuluvat näytelmät Lokki, Kolme sisarta, Vanja-eno ja Kirsikkapuisto. Tšehov sairastui varhain keuhkotautiin ja joutui
viettämään paljon aikaa parantoloissa. Hän kuoli 1904 Badenweilerissä.
Tšehov
oli kirjailijana aatteisiin sitoutumaton tarkkanäköinen havainnoitsija. Hän
pyrki kirjoittaessaan ilmaisun pelkistämiseen ja määreiden vähentämiseen, sillä
ihmisten pikkutarkka ulkoinen
kuvaaminen, heidän elämänkertansa, sekä laajat selittävät jaksot tekivät hänen
mielestään tekstistä uuvuttavaa. Kun puhutaan tšehovilaisesta novellista,
tarkoitetaan novellia jossa keskeistä on problemaattinen, psykologisesti
jännitteinen yksilö, lyhyiden tuokioiden ja tunnelman kuvaaminen,
sekä impressionistisen ohjelman mukaisesti tarjottu näkökulma tai katkelma elämästä avoimine
loppuineen.
Tšehov
eli aikana, jolloin Aleksanteri III oli
vallassa. Hän vihasi tsaari-Venäjän mielivaltaa, despotismia, sensuuria ja
sitä ettei kansalla ollut mahdollisuutta vaikuttaa. Hän inhosi myös
porvarillista elämäntapaa sekä porvariston suosimia romaaneja, joissa on
aina onnellinen loppu ja henkilöhahmoina niin sanottuja positiivisia tyyppejä,
sankareita. -Ne olivat hänen mielestään pelkkää valheelliseen onnentunteeseen
tyydyttäytymistä. Suudelma -novellissa voi huomata tarkoituksellisen pyrkimyksen tämän
kärjistettyyn vastakohtaan: Antisankari, haaveet jotka näyttäytyvät
järjettöminä ja naurettavina, sekä tarinan päättyminen pettymykseen ja arjen
muuttumattomaan harmautee
Tšehovin tuotannossa on
havaittavissa puolueeton suhde elämän tarkkailuun ja moralisoivien loppujen
puuttuminen, mistä saattaa syntyä välinpitämättömyyden ja neutraaliuden
tunnelma. -Hän olettaakin lukijan
itsensä lisäävän teokseen subjektiiviset elementit. Kuvatessaan henkilöitään
Tšehov ei salannut myötä ja vastenmielisyyttään, mutta pyrki totuudenmukaisena
teennäisyyden, saarnaamisen ja liioittelun välttämiseen. Hän ei tyytynyt
välähdyksenomaisiin havaintoihin vaan kirjoitti vain asioista, jotka läpikotaisin
tunsi, -oli pintailmiöiden sijaan kiinnostunut ihmisten sisäisestä maailmasta
ja sen suhteesta todellisuuteen
Novellin juoni ja rakenne
Novelli alkaa sotilaallisen täsmällisesti, toukokuun 20
päivänä kello kahdeksan illalla, kun leirille matkalla olevan
reservitykistöprikaatti saapuu Mestetško nimiseen kylään. Ryhmän upseerit
saavat kutsun armeijasta eronneen ja nykyisen tilanomistajan,
kenraaliluutnantti von Rabbekin luo. Kutsun esittäjä ratsastaa tanssahtelevalla hevosella, joka on mielestäni
symboli sille miten ihminen laittaa luontokappaleenkin toteuttamaan omaa
teennäisyyttään, ja liikkumaan tavalla, joka on sille luonnoton.
Väsyneet
upseerit eivät haluaisi erityisemmin lähteä, sillä he tietävät että kutsu on
esitetty vain koska hyvä tapa niin vaatii ja koska kutsumatta jättäminen olisi
sopimatonta, -mutta eivät voi kieltäytyäkään. Ainoa hyvä puoli teelle
menossa on heidän osaltaan se, että siellä on mahdollisuus tavata naisia.
Upseerit menevät Rabbekin kotiin, minne on kokoontunut naapureita ja
sukulaisia. Talon väki alkaa seurustella heidän kanssaan teeskennellyn
kohteliaasti käytössääntöjä noudattaen, -tunnelma on vaivautunut, mutta siihen
on vain sopeuduttava.
Upseerien
joukossa on arka ja epäseurallinen, -melkein kaikki mahdolliset antisankariuden
piirteet sisältävä mies nimeltä Rjabovitš, johon novellin sisäinen kuvaus
keskittyy. Hän eksyy hämärään huoneeseen, jossa jotain toista henkilöä
odottanut nainen suutelee häntä vahingossa.
Suudelma on novellin ensimmäinen käännekohta ja samalla johtomotiivi:
Rjabovits pysähtyi mietteissään… Mutta silloin
hänen yllätyksekseen kuului hätäisiä
askeleita ja vaatteiden kahinaa, naisen hengästynyt ääni kuiskasi: "Vihdoinkin!" ja kaksi pehmeää
tuoksuvaa kättä, epäilemättä naisen, kietoutui hänen
kaulaansa; lämmin poski painautui hänen poskeaan vasten ja samanaikaisesti
kuului suudelman ääni. Välittömästi sen jälkeen suutelija kirkaisi heikosti ja inhoa tuntien - kuten Rjabovitš tajusi - syöksyi pois hänen luotaan.
Rjabovitšille suudelma merkitsee uutta kokemusta, joka
muuttaa hänen maailmankuvaansa valoisammaksi. Se jää tuntumaan hänen iholleen
kuin viileinä minttutippoina tai rasvana. Vaikka Rjabovitš ymmärtääkin
kohtauksen realistisesti, hän alkaa mielikuvituksessaan muokata sitä itselleen
mieleisekseen. Aluksi hän vain yhdistelee Rabbekin talossa näkemiensä naisten
miellyttävimpiä piirteitä arvaillessaan kuka suutelija oli mutta prikaatin
lähtiessä seuraavana päivänä kylästä hän luopuu logiikasta ja antautuu
kuvitelmiensa valtaan. Suudelmasta syntyy unelma,
kuviteltu lupaus rakkaudesta joka on kuitenkin vain itsepetosta ja valheellista
onnentunnetta.
Upseerit huomaavat Rabbekin talosta lähdettyään
satakielen, joka laulaa sydämensä pohjasta, kiinnittämättä mitään huomiota sitä
häiritseviin ihmisiin. Satakieli on vastakohta tanssahtelevalle hevoselle, -se
on vapaa teennäisistä käytössäännöistä, eikä toimi niinkuin siltä odotetaan,
-eli pyrähdä lentoon.
Prikaatti on (kuten Rabbekin perhekin) symboli sääntöjen
mukaan tapahtuvalle toiminnalle, johon yksilöt eivät kuitenkaan halua tai voi
aina sopeutua. Se lähtee taivaltamaan kohti määränpäätänsä kuin monista osista
koottu, komentojen yhteenliittämä ja säännöllisesti toimiva kone vaikuttaen
ulkopuolisesta tarkkailijasta konstikkaalta ja jopa naurettavalta. Prikaatin
kenraali korostaa tätä konemaisuuden tunnelmaa simputtamalla sotilaita,
tekemällä ikäviä huomautuksia pikkuseikoista ja vaatimalla rangaistusta
mitättömästä säännöistä poikkeamisesta. Armeija menee vaivalloisine kuormineen
yhteen suuntaan, -maininnan mukaan sotilaat viettävät määränpäässään aikaa
"tekemällä kauppalaan don-juanmaisia hyökkäyksiä" ja osa prikaatista
palaa sitten takaisin Mestetškon kylään. Armeijan toiminnan kuvauksesta jää
jotenkin järjettömyyden ja turhuuden tuntu.
Rjabovitšille
tämä kaikki on tuttua ja selvää mutta samalla ikävystyttävää. Hän ei kapinoi
tai purnaa vaan toimii ulkoisesti käskyjen mukaan osana prikaattiaan, mutta on
ajatuksissaan yksilöllisessä haavemaailmassa, jossa hän voi saada kaiken
toimimaan oman tahtonsa mukaan. Rjabovitšin kuvitelmissa suutelijasta tulee
hänen unelmiensa nainen, hänen sydämensä valittu ja jopa mahdollinen vaimo,
jolle hänen pitäisi olla uskollinen ja jonka tapaamista hän alkaa odottaa
malttamattomana. Leirielämän päivien mataessa toinen toistensa kaltaisina
Rjabovitš viihtyy kuvitelmansa parissa. Haavekuva ei kuitenkaan sovi
reaalimaailmaan:
Hän rupesi kertomaan
yksityiskohtaisesti suudelman tarinaa ja vaikeni jo minuutin kuluttua… Minuutissa hän oli ehtinyt kertoa
kaiken ja hämmästyi kauheasti, kun
kertomiseen meni niin vähän aikaa. Ja hänestä kun oli tuntunut, että suudelmasta voisi puhua
aamuun asti.
Kun prikaatti palaa Mestetškon kylään elokuun 31 päivän
iltana, Rjabovitš odottaa innokkaasti kutsua Rabbekin taloon ja mahdollisuutta
päästä tapaamaan suutelijaa.
Sisäinen ääni, joka niin usein
pettää rakastavaisia, kuiskutteli hänelle jostakin syystä, että hän
tulee varmasti näkemään unelmiensa kohteen.
Kutsua ei kuulu, joten Rjabovitš lähtee kävelemään joen
rannalle. Siellä tapahtuu novellin toinen käännekohta, pettymys. Katsellessaan sillalta veteen heijastuvaa kuun
kuvajaista, jota laineet rikkovat, Rjabovitš myöntää todellisuuden ja toteaa
haaveidensa olleen järjettömiä. Mielikuvituksen rakennelmien kadottua elämä
tuntuu jälleen köyhältä, kurjalta ja järjettömältä…
Novelli etenee kronologisesti, mutta Rjabovitš siirtyy
välillä muistoissaan ja kuvitelmissaan omaan haavemaailmaansa, jossa suudelma
kertautuu saaden uusia merkityksiä. Kertomus kuvaa tapahtumia välillä
tarkkaillen ulkopuolelta ja välillä siirtyen Rjabovitšin sisäiseen maailmaan
hän-kertojan muodossa. Novellissa on keskellä armeijakuvausta havaittavissa
siirtyminen imperfektistä preesensiin.
Tarinassa
käytetään eniten tekstiä kuvaamaan iltaa, jona sotilaat ovat Mestetškon
kylässä. Kolme kuukautta kestävä matka leirille ja takaisin taas kerrotaan
melko nopeasti muutamana kohtauksena ja henkilöihin keskittyvänä kuvauksena,
loppukohtaus taas sisältää hyvin tiivistetyn oivalluksen todellisuuden luonteesta.
Teema
Novellin pinnalta havaittavissa oleva teema on yksilön
haaveiden ja todellisten olosuhteiden ristiriita sekä siitä seuraavaa pettymys:
"Miten typerää! Miten typerää!
ajatteli Rjabovitš tuijottaen virtaavaan veteen. - Miten järjetöntä tämä kaikki
on!"
Hän ajattelee elämää symboloivan veden virtausta ja
kiertokulkua mutta ei ymmärrä missä tarkoituksessa vesi virtaa ja riepottaa
kuun kuvajaista, jonka voisi tulkita ihmisen symboliksi. Kohtalon hänelle
vahingossa suoma hetki hellyyttä tuntuu vain käsittämättömältä ja
tarkoituksettomalta pilalta. Haaveet ja onnen etsiminen ovat olleet vailla
merkitystä, -jäljelle jää vain pettymys johon on sopeuduttava.
Suudelmalle löytyy myös toinen merkitys,
kun se suhteutetaan Tšehovin henkilökuvaan kirjailijana. Tästä näkökulmasta Suudelmasta tulee Tšehovin arvojen
asettuminen romanttista porvarillista kirjallisuutta kohtaan, mikä näkyy
antisankarillisia piirteitä omaavan päähenkilön valinnassa, (Rjabovitšin ulkoiseen kuvaamiseensa käytettyistä adjektiiveista
tulee satiirin keino kun otetaan huomioon Tšehovin nimenomainen pyrkimys
vähentää määreitä) -romanttisten haaveiden alleviivatussa irrationaalisuudessa sekä
lopussa, jossa päähenkilö vain pettyy ja joutuu kohtaamaan harmaan arjen vain
entistä harmaampana.
Miljöö
Tapahtumien keskuksena on venäläinen kylä, ilmeisesti
sota-aikaan, koska prikaatit ovat liikkeellä. Novelli alkaa keväällä, jolloin
luonto on puhjennut kukoistukseensa. Silloin alkavat itää myös Rjabovitšin
haaveet, jotka kukoistavat kesän ajan vain lakastuakseen syksyllä, jolloin
luonto ei enää tuoksu ja satakieli laula, kuten
Rabbekin talossa vietettynä iltana. Kirjailijana Tšehov pyrki kasvamaan eroon
luonnonkuvauksesta, ja sitä esiintyykin novellissa vain välähdyksittäin.
Henkilöt
Päähenkilö on alikapteeni nimeltä Rjabovitš. Häntä
kuvataan pitkänä adjektiiviluettelona joka kertoo, että hän on kaikkein arin,
vaatimattomin ja värittömin upseeri koko prikaatissa. -Hän on pienikokoinen, kumaraharteinen, silmälaseja
käyttävä, ilvespartainen, naisten mielestä kömpelö ja epämääräinen
ulkomuodoltaan. Rjabovitšin suhdetta naisiin kuvataan seuraavasti:
Hän ei ollut vielä kertaakaan elämässään
tanssinut eikä ollut kertaakaan saanut laskea kättään kunniallisen
naisen vyötärölle.
Rjabovitš on aikoinaan kärsinyt kovastikin
ulkomuodostaan ja epäseurallisuudestaan, mutta on ajan mittaan sopeutunut
surumielisen tarkkailijan rooliin. Häntä miellyttää elämä, jossa on
tarjolla valmiita toimintamalleja kuten
armeijassa ja Rabbekin perheessä. Kun hän saa vahingossa suudelman, sen
merkitys on hänelle suuri. Suudelman ja kosketuksen uusi aistimus jää tuntumaan
hänen iholleen pitkäksi aikaa. Sen herättämä ilo muuttuu järjen äänen
tahallisen hylkäämisen jälkeen haavekuvaksi rakastumisesta, onnesta ja perheestä.
Kaikki mitä tässä haaveilen ja mikä tuntuu
minusta tällä hetkellä hyvin mahdottomalta
ja yliluonnolliselta, on itseasiassa hyvin tavallista, ajatteli Rjabovitš.
Minä olen samanlainen kuin kaikki muutkin ja ennemmin tai myöhemmin saan kokea saman
kuin kaikki toisetkin.
Unelmiensa suoman itsetunnon avulla Rjabovitšin kokema ulkopuolisuuden ja
poikkeavuuden tunne vähenee. Häntä ilahduttaa ajatus, että hän on tavallinen
ihminen, joka elää tavallista elämää ja jolla on samat mahdollisuudet kuin
muillakin ihmisillä. Novellissa on
mielestäni erityistä se, että mies kuvataan romanttisena haaveilijana.
Rjabovitš joutuukin henkiseen ristiriitaan, kun huomaa upseeritoverinsa
Lobytkovin suhtautuvan naisiin kovin lihallisesti.
Rjabovitš
on henkilöhahmona pyöreä, osittain läpinäkyvä ja ristiriitainen. Hän uskoo
unelmissaan muuttuneensa nahjuksesta kelvolliseksi aviopuolisoehdokkaaksi,
jolla on tiedossa sydämen valittu niinkuin muillakin ja katkeroituu, kun mikään
ei olekaan oikeasti muuttunut. -Hänessä tapahtuva kehitys tai muuttuminen on
(katkerahkoa) sopeutumista. Rjabovitš on
esimerkki ihmisestä, joka suhtautuu elämään passiivisesti, valmiita käskyjä
odottaen, olosuhteisiin alistuen ja hiljaa toisten rohkeutta ihaillen. Hänen
ainoa aktiivinen ja oma-aloitteinen toimintansa tapahtuu mielikuvituksessa ja
novellin lopussa, jossa hän päättää "kuin tehdäkseen kiusaa
kohtalolle" ettei lähde enää koettamaan onneaan kenraali Fontrjabkinille.
Samalla hän rikkoo "kutsusta ei voi kieltäytyä" -kohteliaisuussääntöä.
Muita
kuvauksen kohteina olevia henkilöitä (lähinnä tyyppejä) ovat Rjabovitšin
upseeritoverit: Lobytko, -pitkä ja lihava, karkeahko naistenmies joka suhtautuu
naisiin kuin saaliseen ja tuohtuu jos asiat eivät suju niinkuin hän haluaa (hän
on eräänlainen kontrasti Rjabovitšille) sekä Merzljakov, vaitelias ja sivistynyt mies joka lukee aina
tilaisuuden tullen "Vestnik Europya", vapaamielistä tiede-ja kulttuurijulkaisua. Lobytko symboloi
ruumiillisuutta, nautinnonhalua ja karkeaa miehisyyttä, -Merzljakov järkeä ja
sivistyneisyyttä. Rjabovitš taas on jotenkin mitäänsanomaton, sillä hän
haluaisi vain olla samanlainen kuin muutkin.
Rabbek
ja hänen vaimonsa perheineen edustavat porvarillista hyvinvointia ja
vilpillisiä, mutta kurinalaista käytössääntöjä. Suudelman jälkeen Rjabovitš
alkaa uskoa tähän porvarilliseen idylliin niin, että ajattelee olevansa
kerrassaan suuremmoisten ihmisten seurassa, -ruusujen, poppelien ja sireenien
tuoksukin alkaa tuntua tulevan mieluummin naisista kuin luonnosta. Rabbekin
talossa olevista nuorista naisista taas tulee ulkonäköineen ja
luonteenpiirteineen Rjabovitšille vain materiaalia, josta hän kokoaa
kuvitteellisen ihannenaisensa.
LÄHTEET
Ehrenburg, Ilja 1977. Tšehovia lukiessa. Helsinki: Otava.
Laffitte, Sophie 1963. Anton Tšehov itsensä kuvaamana. Helsinki:
Weilin & Göös.
Palmgren, Marja-Leena 1986. Johdatus kirjallisuustieteeseen. Porvoo
- Helsinki - Juva: WSOY
Tšehov, Anton 1986. Suudelma ja muita novelleja. Porvoo - Helsinki -
Juva: WSOY.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti